Fitnah
adalah perkataan Arab ( فتنة )
dengan konotasi yang banyak bicara, penderitaan , atau kesusahan, ia juga
digunakan secara meluas dalam bahasa Arab moden. Seperti mana-mana perkataan
dalam bahasa Arab, seseorang itu perlu membezakan antara makna fitnah seperti
yang digunakan dalam Bahasa Arab Klasik dan makna fitnah seperti yang digunakan
dalam Standard Modern Arab dan pelbagai dialek basahan . Tambahan pula, kerana keutamaan
konsep fitnah dalam Al-Quran , penggunaannya dalam kerja-kerja yang akan
dipertimbangkan secara berasingan.
Internet ataupun laman sosial boleh ditakrifkan sebagai
rangkaian komputer yang memudahkan perkongsian atau pertukaran maklumat dalam
kalangan pengguna di seluruh dunia. Internet sangat berkait rapat dengan
infrastruktur dan infostruktur yang menyokong mel elektronik yang besar yang
mampu membawa pelbagai sumber maklumat berkaitan hiperteks dokumen seperti
World Wide Web (WWW). Internet juga adalah sistem global yang melibatkan
rangkaian komputer yang menggunakan standard Internet Protocol Suite untuk
dilayari oleh berbilion-bilion pengguna di seluruh dunia . Ia adalah satu
rangkaian jaringan yang terdiri daripada pihak syarikat awam, swasta, akademik,
perniagaan, dan rangkaian kerajaan tempatan dalam skop global yang yang
dihubungkan dengan pelbagai teknologi rangkaian elektronik, wayarles dan optik
yang luas. Penggunan internet secara meluas di seluruh pelusuk dunia telah
mempercepatkan proses pensejagatan dan globalisasi. Teknologi maklumat seperti
internet dikatakan lama - kelamaan boleh membentuk sikap, pandangan malahan
budaya dalam kalangan masyarakat Negara ini khususnya dan dunia secara umumnya.
Pembentukan sikap dan pandangan akan memberi kesan kepada perkara lain dalam
kehidupan manusia termasuk dalam menentukan pemerintahan sesebuah kerajaan.
Di dalam sebuah perbualan di antara Rasullah S.A.W.
dengan seorang sahabat, Rasullah ditanya, “Wahai Rasullah, apakah itu ghibah?”
Lalu jawab Baginda, “Menyebut sesuatu yang tidak disukai oleh saudaramu di
belakangnya!” Kemudian Baginda ditanya lagi, “Bagaimana sekiranya apa yang
disebutkan itu benar, maka itulah ghibah, tetapi jika sekiranya perkara itu
tidak benar, maka engkau telah melakukan buhtan (pembohongan besar).” (Hadis
riwayat Muslim, Abu Daud dan At-Tarmizi). Hadis di sini jelas menunjukkan
kepada kita bahawa pembohongan ataupun ghibah (menyebut keburukan orang lain
walaupun benar) itu adalah sesuatu perkara yang dikutuk di dalam Islam.
Manakala fitnah yang berasal daripada perkataan Arab yang membawa maksud
kekacauan, bencana, cubaan dan penyesatan dilarang sama sekali di dalam Islam
kerana ia mampu mendatangkan kesan buruk ke atas agama dan masyarakat. Di dalam
Al-Quran dalam surah al-Hujuraat ayat 12 telah memberi satu hujahan jelas
mengenai persoalan fitnah. “Wahai orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari
sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana
sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu
mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah kamu
mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah
sesetengah kamu mengumpat sesetengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu
suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (jika demikian keadaan
mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah
larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah;
sesungguhnya Allah Penerima taubat lagi maha Pengasihani”.
No comments:
Post a Comment